Glimmend Chinees aardewerk
Zelf houden we wel van een rijkelijk gedecoreerde vaas en dan het liefst met veel kleur en een glazuur laagje. Je kent ze wel die grote “Chinese” vazen. Het gebeurt nog al eens dat we aan het schat zoeken zijn en er zo’n juweel ergens tussen staat. Hij lonkt naar ons met al z’n pracht en praal, maar helaas het prijskaartje is tegenwoordig iets minder aantrekkelijk. De Chinese vaas is namelijk terug van weg geweest, super hip. En dat is niet zo gek, want wat knapt je interieur op van zo’n prachtstuk. Maar hoe herken je nu de echte juwelen, de echte Chinese vazen?
Nu zijn wij ook geen kenners en al helemaal geen antiquairs. Wij baseren onze keuze om te kopen altijd alleen maar op hoe mooi we iets vinden. Maar door ons te verdiepen en meer te weten te komen over de Chinese vazen gaan we ze vast meer waarderen en nemen we het prijskaartje ook voor lief.
Waar we al snel achter komen in onze zoektocht naar Chinese vazen, is dat het nogal lastig is om een echte waardevolle Chinese vaas te herkennen. Ze bestaan namelijk in allerlei verschillende maten en modellen. Wat je naast vazen veel ziet zijn grote gemberpotten. Die hebben dan een klein dekseltje boven op.
Dus nu we weten dat de vorm niet bepalend is, gaan we naar het volgende kenmerk waar je op kunt letten; de leeftijd. Over het algemeen worden vazen van voor 1945 bestempeld als “antiek”. Dit porselein is vaak met de handbeschilderd wat de vaas waardevol maakt. Toch is die leeftijd niet alles bepalen. Er zijn natuurlijk antieke zeer waardevolle vazen uit de 17de en 18de eeuw, maar ook jongere vazen uit bijvoorbeeld de jaren 80 kunnen weer heel waardevol zijn. Doordat er ook heel veel export vazen zijn gemaakt, zijn er ook heel veel vazen uit de 17de of 18de eeuw die helemaal niet zo waardevol zijn.
Het zit ‘m dus in die beschildering. Als de vaas met de hand beschilderd is, wordt deze dus waardevol. Dat is eigenlijk wat we vaak ook wel terug zien in programma’s als Tussen Kunst & Kitsch. Daar gaat het over de kwaliteit van de schilderingen, is er mooi precies gewerkt. De fijnheid en kwaliteit van de schildering is wat de Chinese vaas waardevol maakt. Daar moet je dus oog voor hebben.
Belangrijk is dat je eerst de handgeschilderde decoraties herkent. Dit kun je zien aan de vloeiende lijnen. Bij gedrukte decoraties op het porselein zie je als je goed kijkt hele kleine stipjes, de pixels van de print. Bij hele oude vazen zijn druktechnieken gebruikt die niet zo makkelijk te onderscheiden zijn van handschilderingen, maar er kunnen wel foutjes in zitten. Dan is er bijvoorbeeld een vouw ontstaan in het aanbrengen of de decoratie sluit niet helemaal goed op elkaar aan.
En als je dan zo’n prachtig handbeschilderd stuk Chinees porselein te pakken hebt, is de volgende stap nog even zo belangrijk voor de waarde; de conditie. Want pas als de vaas helemaal in puntgave conditie is, zonder een barstje of schrammetje, dan is deze pas echt veel waard.
Nu gaven we al eerder aan dat de waarde er voor ons met name in zit hoe mooi het in ons huis staat. Nu geldt voor de waarde Chinees porselein ook hoe groter hoe beter. Dit kunnen wij alleen maar beamen. Een prachtig groot en rijk beschilderd object zien wij graag. En niet alleen groter is beter, maar ook meer is beter. Het komt namelijk best vaak voor dat de vaas onderdeel van een set is. Ze zijn dan precies in elkaars spiegelbeeld beschilderd. Dus mocht je ze allebei te pakken hebben, dan is het helemaal mooi. Kortom ons advies is maak het speuren en zoeken nog leuker door eens op de details te letten en nog eens beter naar het object te kijken, maar ga er vooral voor als je de vaas mooi vindt of ie nu handgeschilderd of met plakplaatsjes is bedrukt. Jij maakt er vast een prachtstuk van in je huis.