Repair Cafés

Artikelen die bij de kringloopwinkels worden gebracht door de gulle gevers hebben soms een opfrisbeurt nodig om weer 100% te functioneren. Met wat aandacht, een kleine reparatie en soms zelf een fris doekje over de bol kunnen ze weer opzoek naar een tweede leven of zelfs derde leven in een kringloopschap.

Martine Postma zag ook dat er veel dingen worden weggegooid die met wat extra aandacht nog prima gebruikt kunnen worden. Zo bedacht ze in 2009 Repair Cafés.

Martine was journalist en schreef voor bladen over duurzaamheid en milieu. Specifiek richtte zij zich op afvalvermindering. Het concept Repair Cafés wereldwijd verspreiden kon ze niet naast haar werkzaamheden als journalist doen, het was een baan op zich. Het werd uiteindelijk haar baan.


Repareren in openbare ruimtes

Repair Cafés worden, vaak eens per maand, in openbare ruimtes georganiseerd om samen te repareren. Het idee is eenvoudig, een hoop gereedschap, kapotte artikelen, reparatiemateriaal en specialistische vrijwilligers die graag de handen uit de mouwen steken. Dat zijn de ingrediënten om een Repair Café te omschrijven. Bezoekers komen dan naar het Repair Café toe om bijvoorbeeld hun meubels, elektrische apparaten of kleding samen met een vrijwilliger te repareren.

Pilot

“In 2009 voerde wij een pilot uit van het Repair Café in Amsterdam-West. Daar kwamen veel mensen op af. Naast het hergebruik en milieuaspect viel ook op dat het heel gezellig was onderling. Er kwamen veel verhalen naar boven. En de mensen wilden de week erna weer komen.”

En dat laatste triggerde Martine om het Repair Café voort te zetten. En zo werd Stichting Repair Café opgericht. In eerste instantie was haar idee om zich door gemeenten te laten inhuren om voor die gemeenten een Repair Café op te zetten. Om aan die vraag te beantwoorden voorzag zij lokale vrijwilligers van een startpakket waarmee ze zelf hun Repair Café konden starten. Inmiddels is dat startpakket beschikbaar in 5 talen en zijn er al 2300 Repair Cafés verspreid over 36 landen.

De waarde van spullen

Door de lage prijs van artikelen, heb je er als consument vaak geen gevoel van waarde bij, aldus Martine. Omdat we achteloos omgaan met spullen, doen we er nu ook minder lang mee. Toch zijn er voor het maken van het product grondstoffen gebruik en dat kunnen niet eindeloos zo blijven doen.

Behoud van kennis

Martine benadrukt ook het belang van reparatiekennis die met de Repair Cafés behouden blijft. Reparateurs zijn vaak 60+- ers. De ontwikkeling van internet en met name YouTube video’s zorgen ervoor dat er nu gemakkelijker filmpjes van reparaties gemaakt en gedeeld kunnen worden. De belangstelling voor repareren en zelf maken neemt volgens Martine toe. Ze ziet ook duidelijk een beweging ontstaan van mensen die de controle over hun leven terug willen, niet alleen als het gaat om voedselconsumptie, daar hoort de fixer-movement ook bij.


Bij de kringloopwinkels 

De match tussen de kringloopwinkels en de Repair Cafés is organisch ontstaan. Veel kringloopwinkels hebben een koffiehoek, die naast koffiehoek ook prima kan dienen als reparatieplek. Bovendien hebben de kringloopwinkels zelf vaak ook een reparatieplek met passende onderdelen. Bij Kringloopwinkel Steenwijk, en verschillende vestigingen van het Goed worden al Repair Cafés georganiseerd.

Bij Foenix in Apeldoorn is er een Repair Café loket in de winkel. Daar kun je een afspraak maken voor een reparatie. Samen met een kringloopmedewerker kan de klant het artikel dan repareren.

 Als ik Martine vraag waarom ze dit doet is haar antwoord.

 “Ik vind dit zinvol. Ik realiseer me ook dat ik in mijn eentje niet de wereld kan veranderen, maar ik doe zoveel als ik kan. In mijn werk kan ik mijn ideeën en houding uitdragen en dat geeft voldoening. Ik krijg foto’s van Repair Cafés uit de hele wereld. Dat andere mensen dat net zo leuk vinden als ik, dat is gewoon heel mooi.”